fredag den 18. november 2011

Den nemmeste hjemmebag!


Jeg elsker de morgener, hvor jeg har ekstra god tid til at tulle rundt, inden jeg skal ud af døren - og særligt elsker jeg de morgener, hvor jeg kan smide bolledej i ovnen og 20 minutter senere sætter tænderne i dejlige boller. 
Jeg er vild med opskrifter, hvor man ikke selv skal have hænderne i dejen, og så er jeg vild med, at man kan putte lige nøjagtigt det i, som man har allermest lyst til i det øjeblik de bliver lavet, uden fare for, at resultatet ikke bliver godt, fordi man har ændret på opskriften. 

I denne her opskrift er en halv pakke gær smuldret ud i en halv liter vand og en halv liter mælk.
Jeg bruger 1 spsk. salt og 1 spsk. sukker som røres ud i.
Derefter har jeg tilsat 400 gram havregryn og 200 gram blandede kerne, (jeg bruger hvad jeg lige har: fx solsikkekerner, græskar, klid, sesam osv.)
Derefter 400 gram hvedemel. 
Det hele røres sammen med en slev, og ja, dejen er meget klæg! :-)

Jeg stiller oftest dejen i køleskab natten over, så den er klar til at blive bagt dagen efter, men den kan også sagtens bruges efter en times tid. 
Jeg "klatter" dejen ud vha. et par skeer og bager dem ved 200 grader i ca. 20-25 minutter...






Ingen kommentarer:

Send en kommentar